André-Gustav Citroën

Andre Citroën
Andre Citroën (1878-1935)

André-Gustav Citroën, a francia autógyártás legendás alakja, akit az autóipar úttörőjeként tartanak számon, életútja során számos újítást hozott az iparágba. Az általa alapított Citroën márka a minőség, az innováció és a formatervezés szimbóluma, amelynek alapjait már a 20. század elején lerakta.

André Citroën, a francia gépészmérnök és üzletember, aki az autóipar úttörője volt és alapította az ikonikus Citroën márka, 1878. február 5-én született Párizsban egy holland zsidó családban. Már fiatalkorában érdeklődött a műszaki tudományok és a vállalkozás iránt. Tanulmányait a párizsi Lycée Condorcet-ben kezdte, majd a Polytechnique és a Párizsi Központi Mérnöki Iskola (École Centrale Paris) elvégzése után, Citroën hivatalosan is mérnökként kezdte pályafutását.

1900 körül Citroën egy lengyel mérnök, Wronsky ötlete alapján megalkotta a horgonycsavaros (helicoidal) fogaskereket, amelynek előnye a hagyományos fogaskerekekkel szemben a csendesebb és pontosabb működés volt. A fogaskerekek gyártására létrehozott cégét Mors Autógyárral egyesítette 1905-ben. Az összevont vállalat a Mors-Citroën néven folytatta a gépjárműgyártást, ekkor kezdődött Citroën érdeklődése az autóipar iránt.

Az első világháború alatt Citroën meggyőzte a francia kormányt, hogy hadiipari termelésre állítsák át a Mors gyárat. Az üzem lőszergyártásra váltott, és Citroën hatékony vezetése alatt a termelés jelentősen megnőtt. 1915-ben a gyár a gyors és pontos lövedékgyártásra képes volt.

A háború után, 1919-ben Citroën megalkotta első saját autóját, a Type A-t, amelyet a tömeggyártás módszereivel készített. A gyártás során a Ford T modell által követett módszert alkalmazták, amelynek segítségével a költségeket alacsonyan tartották és a minőséget is garantálták. A Citroën gyorsan felismerte a reklám fontosságát, és nagyszabású marketingkampányokkal tette az autókat vonzóvá a közönség számára.

1924-ben Citroën bemutatta a B10 modellt, amely az első olyan autó volt, amely teljesen acél karosszériát kapott. A B10 sikere után, 1925-ben a Citroën gyár Párizsban megnyitotta az első autószalont, amelyben a márka új modelljeit mutatták be.

Az 1930-as években a Citroën további újításokat vezetett be az autóiparban. 1934-ben bemutatták a Traction Avant modellt, amely az első sorozatgyártású autó volt elsőkerék-meghajtással és önálló felfüggesztéssel. A Traction Avant forradalmi tervezése és technikai újításai, mint például a könnyűszerkezetes karosszéria, a mérnöki és ipari tervezés terén is mérföldkőnek számítottak.

Sajnos André Citroën innovatív és bátor vállalkozása nem mentes a nehézségektől. Az 1930-as évek elején a nagy gazdasági világválság hatására a cég súlyos pénzügyi problémákkal küzdött. 1934-ben a Citroën csődbe ment, és a Michelin gumigyár vásárolta fel. Citroën azonban továbbra is az autóiparban dolgozott, és a vállalat irányításában maradt, míg egészségi állapota megengedte.

André Citroën 1935. július 3-án hunyt el, 57 éves korában. Életében a műszaki újítások és az autóipari vállalkozás iránti elkötelezettség jellemezte. Az általa alapított Citroën márka az évek során számos újítást vezetett be az autóiparban, és a vállalat az ő örökségét továbbra is őrzi.

André Citroën az autóipar egyik legjelentősebb alakja volt, aki az innováció és a tömeggyártás mellett elkötelezte magát. A horgonycsavaros fogaskerekek, az első acél karosszériás autó és az elsőkerék-meghajtású Traction Avant mind az ő nevéhez fűződnek. A Citroën márka továbbra is szinonimája a minőségnek, az újításnak és a formatervezésnek, amelynek alapjait André Citroën tette le a 20. század elején.